Hej!
Vi jobbar med tema Bilderboken i svenskan (Bilderboken i skolan av Ann-Mari Ohlsson). Vi läser bilderböcker och samtalar om innehållet. Eleverna får frågor att fundera på i sin tankebok. Igår gjorde vi lite annorlunda.
Vi läste boken "Gå och bada, Mister Räf". Vi samtalade och använde oss av läsfixarna (spågumman, fråge-apan, detektiven). Efter att vi läst boken delade jag in Whiteboard tavlan i 4 rutor. Alla elever fick post-it lappar i fyra olika färger. På den första lappen fick de skriva ner någoting som man gillade med boken och sedan sätta det i rutan där det var ett plus-tecken. På andra lappen fick de skriva något de inte gillade med boken, och sedan placera det i "minusrutan". På den tredje lappen skulle alla skriva ner om man undrade över något, om det var något som var oklart. Symbolen för denna ruta var ett frågetecken. På den sista lappen skulle eleverna skriva ner vilka mönster eller eventuella kopplingar som fanns i boken. Jag trodde att eleverna skulle ha svårt för just detta men tji fick jag. De imponerade stort och var jätteduktiga.
På måndag kommer vi äntligen att sätta igång med nästa fas. Nu tar den teoretiska delen vid parallellt med praktiska uppgifter, hur man skriver och illustrerar en bilderbok.
Vi jobbar med tema Bilderboken i svenskan (Bilderboken i skolan av Ann-Mari Ohlsson). Vi läser bilderböcker och samtalar om innehållet. Eleverna får frågor att fundera på i sin tankebok. Igår gjorde vi lite annorlunda.
Vi läste boken "Gå och bada, Mister Räf". Vi samtalade och använde oss av läsfixarna (spågumman, fråge-apan, detektiven). Efter att vi läst boken delade jag in Whiteboard tavlan i 4 rutor. Alla elever fick post-it lappar i fyra olika färger. På den första lappen fick de skriva ner någoting som man gillade med boken och sedan sätta det i rutan där det var ett plus-tecken. På andra lappen fick de skriva något de inte gillade med boken, och sedan placera det i "minusrutan". På den tredje lappen skulle alla skriva ner om man undrade över något, om det var något som var oklart. Symbolen för denna ruta var ett frågetecken. På den sista lappen skulle eleverna skriva ner vilka mönster eller eventuella kopplingar som fanns i boken. Jag trodde att eleverna skulle ha svårt för just detta men tji fick jag. De imponerade stort och var jätteduktiga.
På måndag kommer vi äntligen att sätta igång med nästa fas. Nu tar den teoretiska delen vid parallellt med praktiska uppgifter, hur man skriver och illustrerar en bilderbok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar