Hej på er!
Igår hade vi en mattelektion som handlade om lika med och inte lika med. Vi började lektionen med att eleverna fick ta ställning till sanna och falska påståenden och försöka motivera sina ställningstagande. Till exempel: en stol har fyra ben, hästar kan flyga, om man har ett paraply börjar det regna och vi går alltid i skolan på natten - sant eller falskt? Vid de första påståenden var eleverna tvärsäkra på om det var falskt eller sant men efter ett tag började de resonera mer med sig själva och tänkte till. Det var spännande resonemang vi fick höra.
Efter inledningen var det dags för aktivitet. Jag satte upp 3 röda knappar och 3 blå knappar på tavlan och frågade om det var sant att 3 röda knappar är lika med 3 blå knappar. De flesta tyckte det. Någon hävdade att det inte allas var sant eftersom de har olika färg. Det är ju också helt korrekt. Tillsammans kom vi fram till att vi bara skulle fokusera på tal och antal.
Igår hade vi en mattelektion som handlade om lika med och inte lika med. Vi började lektionen med att eleverna fick ta ställning till sanna och falska påståenden och försöka motivera sina ställningstagande. Till exempel: en stol har fyra ben, hästar kan flyga, om man har ett paraply börjar det regna och vi går alltid i skolan på natten - sant eller falskt? Vid de första påståenden var eleverna tvärsäkra på om det var falskt eller sant men efter ett tag började de resonera mer med sig själva och tänkte till. Det var spännande resonemang vi fick höra.
Efter inledningen var det dags för aktivitet. Jag satte upp 3 röda knappar och 3 blå knappar på tavlan och frågade om det var sant att 3 röda knappar är lika med 3 blå knappar. De flesta tyckte det. Någon hävdade att det inte allas var sant eftersom de har olika färg. Det är ju också helt korrekt. Tillsammans kom vi fram till att vi bara skulle fokusera på tal och antal.
"Inte lika med" och "lika med"
Vi gjorde fler exempel där utsagan blev sann eller falsk.
Efter aktiviteten var det dags för pararbete. Då fick eleverna parvis göra några sanna och falska utsagor med hjälp av klossar och använda symbolerna lika med och inte lika med. Jag och Kristofer gick runt och lät eleverna förklara sina utsagor för oss.
Här ser ni Theodor och Thindra som är helnöjda med deras arbete.
/Kram fröken A
Så duktiga elever, kul att läsa Er blogg och följa barnens arbete i skolan/Theodors farmor
SvaraRadera